Järjestö

Etelä-Pohjanmaan Reserviläispiirillä on toimitilat Seinäjoella. Piirin järjestämät tapahtumat ovat suunnattuja kaikille maanpuolustusjärjestöille ja asiasta kiinnostuneille sotilasarvosta riippumatta.

Maanpuolustustahdon ja reserviläisen fyysisen kunnon ylläpitäminen on piirin toiminnan keskeinen, sääntöjen mukainen tehtävä. Viimeisen vuosikymmenen aikana suuria joukkoja on liikuttanut maakunnan alueella kiertävä Reserviläispyöräily. Keskeisessä osassa ovat myös ammunnat, joista mainittakoon perinneaseammunnat ja sovellettu reserviläisammunta (SRA).

Etelä-Pohjanmaalla järjestetään myös vuosittain kovatasoisen Vahvin Reserviläinen Suomenmestaruus -kilpailu, jonka tarkoituksena on mitata reserviläisten fyysistä toimintakykyä sotilasteemaisessa voimailukilpailussa. Vahvin Reserviläinen SM -kilpailusta löydät lisätietoa osoitteesta www.vahvinressu.fi

Etelä-Pohjanmaan Reserviläispiirin ja Reserviupseeripiirin yhteinen tiedotuslehti Lakeuden Maanpuolustaja julkaistaan verkkojulkaisuna. Kaikille avointa maanpuolustusjulkaisuamme pääset lukemaan www.lakeudenmaanpuolustaja.fi

Reserviläistoiminta elää omatoimisen rahoituksen ja jäsenmaksutulojen varassa. Huomattava osa tuesta tulee maakunnan yrityksiltä ja Lakeuden Maanpuolustajain Tuki ry:ltä. Liity mukaan tukemaan vapaaehtoista maanpuolustustyötä! Lisätietoja: Lakeuden Maanpuolustajain Tuki ry

Puolustusvoimat on huomattava vapaaehtoisen maanpuolustustyön tukija. Puolustusvoimat tarjoaa reserviläisten käyttöön mm. koulutustiloja ja varusteita. Puolustusvoimien tuki toiminnallemme tulee Porin Prikaatilta.

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (Etelä-Pohjanmaan reserviläispiirien alueella toimiva) Pohjanmaan maanpuolustuspiiri puolestaan tarjoaa puitteet kansalaistaitojen kehittämiseen. Koulutuspaikat antavat koulutusta yhteiskunnan poikkeusolojen ja häiriötilanteiden varalle, ja ovat myös, Puolustusvoimien yhteistyökumppanina, mukana toteuttamassa reserviläisille annettavaa sotilaallista koulutusta. MPK:n kursseista löydät lisätietoa: MPK Pohjanmaa